2020. április 1., szerda

nyelvtan

Kedves Csoportom!
Ha olvassátok a nyelvtan anyagot (ami természetesen hasonlít a többi csoporthoz), a megoldásokat NE Angi néninek vagy Kata néninek küldjétek lécci, keressétek meg a vargablog48@gmail.com címet, és nekem küldjétek, hogy lássam, hogy állunk az összetett szavakkal.
A discordon Ádám és Laci összehozott egy nyelvtan csoportot, szerdánként jó lenne élőben is beszélnünk, fél 12-kor próbálkozom.
Folytassuk az anyagot!

1. Ráhangolódásként nézd meg ezt a képrejtvényt!
    Melyik összetett szóra ismersz rajta?

.
.
.
.
.

Bizony, a megfejtés: szívbemarkoló ☺️
Milyen szóösszetétel ez pontosan? 
(alárendelő, határozós)

2. Párosítsd a szavakat, alkoss belőlük értelmes összetett szavakat! Írd le a szavakat a füzetedbe! (Vigyázz, ezeket mind egybe kell írni!)





3. Lássuk, mi vonatkozik az alárendelő szóösszetételek helyesírására! 
A kékkel szedetteket írd le a füzetedbe!
- Ha két tagból állnak, az alárendelő összetett szavakat mindig egybeírjuk. Pl. koronavírus, kerékpár, állatvédő, osztálytárs

- A kettőnél több tagból álló összetett szavakat hat szótagig egybeírjuk. Pl. koronavírusügy, népmesekutatás, kerékpárjavítás

- Hat szótag fölött kötőjellel tagoljuk. Pl. koronavírus-fertőzött, autóbusz-végállomás.

- A szótagszámolásba a ragok és jelek nem számítanak bele, de a képzők igen. 
Tehát: népmesekutatásunk, DE kerékpár-javítási

4. Lássuk, hogy is van ez?! Töltsd ki a kvízt! (Névhez a saját neved írd)   https://quizizz.com/join?gc=672834

2 megjegyzés:

Testnevelés 2020.06.15.

Kedves gyerekek! Az utolsó tesi órára egy kis játékot hoztam nektek az egészséges életmódról. Üssétek ki azokat az ürgéket, amelyeknek a ...