2020. május 19., kedd

irodalom

Kedveseim!

Még várom a Radnóti életrajzot néhány embertől, s még a Nem tudhatom elemzését és a kérdésekre adott válaszokat is.

A mai órán Radnóti utolsó verseit olvashatjuk, amelyeket a bori noteszben találtak meg. A munkatáborból Németo. felé gyalogoló kb. háromezer  agyongyötört munkaszolgálatos ereje végső tartalékait felélve igyekszik túlélni a szörnyűségeket. Radnóti Razglednicákat (képeslapokat) írogat  az út során látott, átélt "élményekről".
A tk. 85-86. oldalán találod a kis versikéket, s az elemzésüket.
Segít EZ a honlap is a megismerésben.
Írj a füzetedbe mind a négy képeslapról egy-két mondatot! A hf. a 87/2. feladat. Küldd el nekem  a füzeted képét!
Válaszd ki az egyik Razglednicát, rajzolj róla, ha el tudod képzelni! (ez csak szorgalmi)
Péntekig várom a  Nem tudhatom versmondást. Töltsd fel a versmondást IDE

Már csak 18 nap!!! Tartsatok ki!!
ofő órán találkozunk!
Katinéni


Matematika 2020.05.19. (128.óra) - András bá

2020.05.19.                       128.óra
Függvények - lineáris fv.

1.) Egyenes arányosság
     -  f(x) = ax
     -     y = ax
     -    x ↦ ax
 Mit mutat meg az "a"?
Ha nem határozza meg a feladat szövege, akkor az alaphalmaz a valós (R) számok halmaza.

 f(x) = x       g(x) = - 1/2x    e(x) = - 2x    h(x) = 3/4x

 

2.) Lineáris függvény (elsőfokú)
     -  f(x) = ax + b
     -     y = ax + b
     -    x ↦ ax + b
     Mit mutat meg az "a"?    
           -  Melyik csökkenő?Melyik növekvő?
     Mit mutat meg a "b"? 
           - Hol metszi az "y" tengelyt?

     f(x) = x+3,   g(x) = -1/2x+3,   e(x) = -2x- 4,   h(x) = 3/4x- 4



3.) Nulladfokú (konstans) függvény
A nulladfokú (konstans) függvény olyan lineáris függvény, ahol az

f(x) = a⋅x + b      a, b R



képletben a = 0.



Így a képlete:



f(x) =  b     



   A konstans (állandó) függvény az értelmezési tartományának minden eleméhez ugyanazt a számot rendeli. A konstans függvény grafikonja mindig az x tengellyel párhuzamos egyenes.

Példa: x4 képlettel megadott konstans függvény.

                      
       
 

Hf.: Tk.:168.o.3.f. a)



Testnevelés-Atlétika futóiskolai feladatok

Sziasztok!

Mai órán futóiskolai feladatok lesz a fő téma.
Ehhez is készítettem egy videót.
Nem kell hozzá semmi, csak egy legalább 20m-es terület, ami aránylag sima és egyenes.

A futóiskola előtt és után a küldött streching-es feladatokat hajtsátok végre a sérülések elkerülése végett!



Futóiskolai feladatok videó

A feladat leírásait a videóban találjátok. Mindkét lábra hajtsátok végre!

Jó mozgást!
Szilvi néni

Gyógytestnevelés

Szia!

Eljött a nap, hogy megmutatsd, milyen ügyes vagy😎  Kíváncsian várom, hogy hogyan sikerült elsajátítani a feladatot😄

Nyitsd meg a KIHÍVÁS űrlapot, írd be a nevedet, osztályodat és töltsd fel a cipős kihívásról készült videódat, majd alól nyomd meg a küldés gombot!

KIHÍVÁS 

Ági néni

Matematika (128. óra Hozzárendelés, függvény)

Kedves Nyolcadikosok!

Nézzétek meg, hogy kiszámoltátok-e jól a gúlák felületét? Ha hibád van, javítsd ki!



128. óra Hozzárendelés, függvény

1) A következő órákon átismételjük, amiket a függvényekről tanultunk. Ehhez nézd meg a videót, amelyen a legfontosabb alapfogalmakat láthatod.

  https://www.youtube.com/watch?v=AOgDM88HIi0

  Írd le a füzetedbe is! Mit nevezünk függvénynek?
                                  Mit nevezünk értelmezési tartománynak?
                                  Mit nevezünk értékkészletnek?

2) Függvények megadása: https://www.youtube.com/watch?v=d_17Eph7v1c

3) A függvény értelmezési tartomány, értékkészlete: https://www.youtube.com/watch?v=fv6X_ibqi9g
A füzetedbe kerüljön bele az f(x) = 2x + 1 függvény grafikonja, a táblázattal együtt.

Beküldendő: Az óravázlat: 3 szabály és a grafikon Határidő: kedd 17 óra



Történelem - 05.19.

Kedveskék,

ahogy ígértem, mára (is) valami nagyon izgalmasat hoztam.


A társadalmi egyenlőségről és egyenlőtlenségekről lesz szó.
(Ma 10.00-től a Teamsen is ez lesz a téma.)

Az egyenlőség szűkebb értelemben azt jelenti, hogy minden embernek egyenlő jogai vannak a társadalomban. TEHÁT: pl. a törvények mindenkire vonatkoznak, és mindenkinek egyformán van joga bizonyos dolgokhoz (pl. szabadon elmondhatja a véleményét).

Tágabb értelemben ide tartozik az esélyegyenlőség is, azaz hogy mindenkinek egyenlő lehetőségeket kell biztosítani, hogy az legyen, aki és ami csak akar (ha tehetséges, akkor lehessen belőle festőművész, vagy orvos, vagy jogász, vagy bármi más, és ne rekesszék ki csak azért, mert pl. nő).


Gondoltad volna, hogy a nők alig több, mint 100 éve még nem szavazhattak Magyarországon (sem)? Ez bizony a kirekesztés egyik megnyilvánulása volt. Ahogy az is, hogy a nők egyetemre sem járhattak.

1869-ben özvegy nők megpróbálták kérvényezni, hogy választójoguk legyen, de a kérvényüket az országgyűlés kinevette.

1. Gondold végig, mitől változott meg az álláspont! Mi lehetett a legfőbb érv amellett, hogy a nők szavazhassanak is? (Segítségül elárulom, hogy 1918-ban született meg az első ezzel kapcsolatos törvény.)

2. Keresd meg, ki a képen látható személy! (Használd pl. a Google képkereső funkcióját)



3. Olvasgass róla, az életéről, munkásságáról!

4. Írd meg e-mailben (digitaliskata@gmail.com), hogy ki ő, és mit találtál a legérdekesebbnek vele kapcsolatban. Ha van bármilyen egyéni véleményed, hozzáfűznivalód a témához, írd meg azt is!



2020. május 19. Etika

Hahó nyolcadikosom!

Az idén elég sok filmet néztél meg etika órán, zömében olyanokat, amelyeket én ajánlottam neked.

Most rajtad a sor.

  • Készíts nekem egy filmajánlót! Akár egy könyvről is írhatsz, ha inkább olvasni szeretsz. 
  • Olyan filmet/könyvet válassz, amely nagy hatással volt rád, esetleg tanultál is belőle.
  • Készíts belőle egy ajánlót! Itt legyen a film/könyv címe, a rövid történet, és végül fogalmazd meg, miért ez a kedvenced! A lényeg, hogy felkeltsd a figyelmem: meg akarjam nézni, vagy el akarjam olvasni.
  • Írhatod kézzel, illusztrálhatod is (rajzolhatsz), de ha azt jobban szereted, bármilyen szöveges fájlban is elküldheted. Ez utóbbinál képet is beleszerkeszthetsz.
  • Ha elkészültél, a következő etika óráig küldd el a tsze@vargatamas.hu e-mailre!



Jó munkát!

Biológia 05.19.

Kedves Nyolcadikos!

Remélem jó az idegrendszered 😉, a következő órákon ezzel a témával foglalkozunk.

Cím:                                               Idegrendszerünk, idegsejtjeink

Vázlat a füzetbe:

Az idegrendszer szervezetünk szabályozó rendszere.

Típusai:
 I. hálózatos idegrendszer: nincs központja, pl. csalánozók
II. központosult idegrendszer: → dúcidegrendszer: férgek, puhatestűek, ízeltlábúak
                                                    → csőidegrendszer: gerincesek
Idegsejt:
- az idegrendszer legkisebb egysége             
- ingerek felvételére és ingerek vezetésére alkalmas sejtek
Rajzold le!

Biológia - 8. évfolyam | Sulinet Tudásbázis

rövid nyúlványok = ingerfelvevő nyúlványok
hosszú nyúlványok = ingerületvezető- és átadó nyúlványok
velőshüvellyel borított nyúlvány = idegrost

Ingerület keletkezése:

Inger: A környezet hatásai, állapotváltozásai.
Ingerület: Inger hatására bekövetkező anyagcsere-változás.

Olvasd el a szöveget a tk. 122.oldalának utolsó bekezdésétől.
Nyugalmi állapotban: a sejthártya külső felszíne pozitív, belső felszíne negatív töltésű
                                   /elektromos feszültség/    KÉP
Inger hatására: egy pillanatra megváltozik a sejthártya szerkezete→a pozitív ionok beáramlanak→
                         a külső felszín negatív, a belső pozitív töltésű lesz /ingerületi állapot/    KÉP
Végigfut az idegroston.  Ez a folyamat az ingerületvezetés. 123.o.4.ábra

Miközben az ingerület végighalad az idegsejten, ingerületátvívő vegyület szabadul fel.
Egy idegsejt csak kétféle állapotban lehet: vagy nyugalmi vagy ingerületi állapotban.

Ide várom a füzet fotóját: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni

Matematika Imre bácsi


Kedves Nyolcadikosok!

A mai órán a függvényekkel foglalkozunk.

Először nézd meg az alábbi videót, majd írd le a füzetedbe a függvényekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat!





Testnevelés 2020.06.15.

Kedves gyerekek! Az utolsó tesi órára egy kis játékot hoztam nektek az egészséges életmódról. Üssétek ki azokat az ürgéket, amelyeknek a ...