2020. május 20., szerda

Matematika I (Lineáris függvények ábrázolása)

Kedves Nyolcadikosok!

Tavaly már tanultuk a lineáris függvények ábrázolását táblázattal, vagy a nélkül. Ma átismételjük a táblázattal történő ábrázolást.


Cím: Lineáris függvények ábrázolása

4 koordináta -rendszert kell elkészítened, táblázattal együtt. (A táblázatokat feladatonként összevonhatod, készíts 4 soros táblázatot, használj színest!)  Egy koordináta-rendszerben 3 -3 egyenes lesz. Egy oldalon lehetőleg férjen el két grafikon! 
A grafikonok elkészítésekor próbálj minél önállóbb lenni, a videót ellenőrzésre, illetve a magyarázatok megértésére, megjegyzésére használd. A cél az lesz, hogy táblázat nélkül ábrázoljuk a lineáris függvényeket.


  1. grafikon             f(x) =  2x;            g(x) =  2x + 1      h(x) =  2x – 3
  2. grafikon             f(x) = -3x;            g(x) = -3x - 3       h(x) = -3x + 1
  3. grafikon             f(x) = x + 2;         g(x) = 2x + 2       h(x) = -3x + 2
  4. grafikon             f(x) = 2x + 1;       g(x) = x - 1          h(x) = -2x - 1

A grafikonokról hétfőn még beszélni fogunk! A videót 14:30-kor stoppold le, a hátralevővel pénteken foglalkozunk!

A 4 grafikont kell elküldened! (garaiedit62@gmail.com)
(A jövő hétfői beadandó után kapsz egy jegyet a lineáris függvényekre)

Olvasd el, amit a lineáris függvényekről tudni kell! tk. 255-256. oldal

Jó munkát!

nyelvtan

Drágáim,

ma ismét új anyagot hoztam nektek. Nagyon izgi, ugye? ☺️



 A ritkább szóalkotási módok egyikéről tanulunk majd: a mozaikszókról.

1. Olvasd el figyelmesen az alábbi magyarázatokat!

a) A mozaikszók több szó elemeiből épülnek fel, akárcsak a mozaikokból összeállított kép. Leggyakrabban intézményneveknél használjuk. Pl. ELTE (Eötvös Loránd Tudományegyetem), MÁV (Magyar Államvasutak)
Előfordul, amikor köznévből alakul ki, pl. tévétaj(-szám).

b) Mozaikszókon belül beszélhetünk betűszókról, ha egy többszavas kapcsolat elemeinek kezdőbetűiből alakul ki. Ilyen pl. MTA (Magyar Tudományos Akadémia), FTC (Ferencvárosi Torna Club), áfa (általános forgalmi adó).


2. Írd fel a füzetedbe címként: Ritkább szóalkotási módok

3. Másold le a füzetedbe a kékkel kiemelt szavakat a bejegyzésből! 
(Csak azt kell leírnod, amit kékkel írtam, ne bántsd magad az egész bejegyzés lemásolásával!)

4. Írd le, mit takarnak a következő rövidítések:

SZTE:
BKV:
ENSZ:
MTK:


5. Küldd el a mai munkádról készített fotót a vargablog48@gmail.com e-mail címre legkésőbb  hétfő reggel 8.00-ig!
Remélem, találkozunk fél12-kor!
Katinéni

Matematika 2020.05.20. (129.óra) - András bá

2020.05.20.                       129.óra
Függvények - lineáris fv.

1.) Ismétlés
        Video    Hozzárendelés és függvény fogalma (10:35)



2.) Egyenes arányosság
     -  f(x) = ax
     -     y = ax
     -    x ↦ ax
 Mit mutat meg az "a"?
Ha nem határozza meg a feladat szövege, akkor az alaphalmaz a valós (R) számok halmaza.

 f(x) = x       g(x) = - 1/2x    e(x) = - 2x    h(x) = 3/4x

 

3.) Lineáris függvény (elsőfokú)
     -  f(x) = ax + b
     -     y = ax + b
     -    x ↦ ax + b
     Mit mutat meg az "a"?    
           -  Melyik csökkenő?Melyik növekvő?
     Mit mutat meg a "b"? 
           - Hol metszi az "y" tengelyt?

     f(x) = x+3,   g(x) = -1/2x+3,   e(x) = -2x- 4,   h(x) = 3/4x- 4



4.) Nulladfokú (konstans) függvény
A nulladfokú (konstans) függvény olyan lineáris függvény, ahol az

f(x) = a⋅x + b      a, b R



képletben a = 0.



Így a képlete:



f(x) =  b     



   A konstans (állandó) függvény az értelmezési tartományának minden eleméhez ugyanazt a számot rendeli. A konstans függvény grafikonja mindig az x tengellyel párhuzamos egyenes.

Példa: x4 képlettel megadott konstans függvény.

                      
       
 

5.) MOZAIKOS feladatok

6.) Gyakorlás
         feladat 1   feladat 2   feladat 3      


Hf.: Tk.:168.o.3.f. a), b)


Testnevelés-Atlétika láberősítés, helyből távolugrás variációi

Sziasztok!

Mai napra a távolugrás előkészítésére küldök egy kis erősítős videót.

Videó

A feladatok elvégzése után végezzetek helyből távolugrást, lehetőleg homokozóba vagy szivacsra.
Feladat:
  1. Helyből távolugrás két lábról két lábra
  2. két lábról jobb lábra
  3. két lábról bal lábra
  4. A fenti variációkat ismételjétek a labda mellhez tartásával;
  5. a labda emelésével magastartásba;
  6. a labda mellső középtartásba emelésével!

Helyből távolugrás variációi videó

Jó mozgást!
Szilvi néni

Nyelvtan - Kata n.

Drágáim,

ma ismét új anyagot hoztam nektek. Nagyon izgi, ugye? ☺️



 A ritkább szóalkotási módok egyikéről tanulunk majd: a mozaikszókról.

1. Olvasd el figyelmesen az alábbi magyarázatokat!

a) A mozaikszók több szó elemeből épülnek fel, akárcsak a mozaikokból összeállított kép. Leggyakrabban intézményneveknél használjuk. Pl. ELTE (Eötvös Loránd Tudományegyetem), MÁV (Magyar Államvasutak)
Előfordul, amikor köznévből alakul ki, pl. tévé, taj(-szám).

b) Mozaikszókon belül beszélhetünk betűszókról, ha egy többszavas kapcsolat elemeinek kezdőbetűiből alakul ki. Ilyen pl. MTA (Magyar Tudományos Akadémia), FTC (Ferencvárosi Torna Club), áfa (általános forgalmi adó).


2. Írd fel a füzetedbe címként: Ritkább szóalkotási módok

3. Másold le a füzetedbe a kékkel kiemelt szavakat a bejegyzésből! 
(Csak azt kell leírnod, amit kékkel írtam, ne bántsd magad az egész bejegyzés lemásolásával!)

4. Írd le, mit takarnak a következő rövidítések:

SZTE:
BKV:
ENSZ:
MTK:


5. Küldd el a mai munkádról készített fotót a digitaliskata@gmail.com e-mail címre legkésőbb a hétfő reggel 8.00-ig!

Ügyesen! ☺️

Kata n.

Nyelvtan Angi néni V.20.

Kedveskék!
Ma a ritkább szóalkotási módokról tanulunk.  Nevezetesen a mozaikszókról és a szórövidülésekről.
Kérlek, olvasd el a szabályokat és a magyarázatokat!
Csak a példákat kell leírnod a füzetbe. (A cím a pirosbetűs kifejezés.)











Ha megértetted, akkor oldd meg a feladatokat is hozzá!
Nyilván a "beszéljétek meg", "vitassátok meg" részeket kihagyhatod, de legutolsó kérdésnél nagyon kíváncsi vagyok a véleményetekre.
A füzetedről a fotót, kérlek, a vargatamasblogos@gmail címre küldd el!


Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 20.

Hi everyone!

Once upon a time there was an English lesson...
Tales begin like this, right? Today you are going to read an English folk tale (= népmese).

The tailor of Swaffham




1) Reading

Coursebook p. 48 (Tk.: 48. old.)
Read and listen to the story. (ITT meg is hallgathatod a mesét, közben olvasd a szöveget és fordítsd le magadban!)



Put the pictures in the correct order. (Rakd a képeket a megfelelő sorrendbe!)


2) Comprehension

Are these statements true or false? Choose the correct answer.



3) Vocabulary

Were there any unknown words in the text? Try to match the words with their meanings. 
(Párosítsd a szavakat a jelentésükkel, a szövegből próbáld kikövetkeztetni a jelentésüket!)



Írd ki a szótárfüzetedbe az ismeretlen szavakat! Az előző feladatból ki tudod lesni a jelentéseket, ha a játék végén a Show answers-re kattintasz, majd a Correct answers-re!

Best wishes!

Kémia ( Szénhidrátok I.)

Kedves Nyolcadikosok!

Folytatjuk a szerves vegyületek tanulmányozását! Egyre bonyolultabb szerkezetű vegyületekről tanulunk. Most már a legegyszerűbb szőlőcukor molekulánk is gyűrű alakú, a jele C6H12O6.
Több száz, ezer szőlőcukor molekula összekapcsolódásával keletkeznek a keményítő és a cellulóz.

1) Nézzük meg, hogyan csoportosíthatóak a szénhidrátok!
A csoportosítást rajzold, írd le a füzetedbe!


2) Olvasd el a tk.93-95 -ig oldalig.

3) A vázlatod további részében válaszolj a kérdésekre!


  1. Milyen közös tulajdonságai vannak a cukorszerű szénhidrátoknak?
  2. Hogyan és hol keletkezik a szőlőcukor molekula? Mi a folyamat neve? Írd le egyenlettel is!
  3. Mi a jelentősége a fotoszintézisnek? (két szempont)
  4. Miből áll a répacukor (illetve a nádcukor)?
  5. Mire használjuk a répacukrot? (3 terület)


Beküldendő a vázlat! Határidő: szerda 16 óra (garaiedit62@gmail.com)

2020. május 20. Német Enikő néni

Kedves nyolcadikos!

Tudományosan bizonyított, hogy a zenével való nyelvtanulás megsokszorozza annak hatékonyságát.

Több mindenre emlékszel: a zene stimulálja a memóriádat, így jobb lesz a visszahívás, jobban fogsz emlékezni a tanultakra.

Bővül a szókincsed: éneklés közben új szavakat tanulhatsz a szövegből, és ami még fontosabb: kontextusban.

Javul a kiejtésed: a zene ritmusa segít a helyes artikulálásban.

Javul a szövegértésed: egy új nyelv elkezdésénél az egyik legnagyobb kihívást az okozza, hogy az ember nem tudja eldönteni hol kezdődik, és hol ér véget egy szó. Ennek a kibogarászásában rengeteget segít a zene, a már említett ritmus, és helyes artikulálás miatt.

Ezért ma zenét hallgatunk, legyen egy kis DeutschDisco

💃🎵🕺





Nincs mit küldeni! (Kivéve, akiknek elmaradásuk van!)
Viel Spaß!

Angol-Anikó néni

Dear Students!


A múlt órán elolvastuk a KIds storyt. Megbeszéltük a nyelvtant. (egyetértés és egyet nem értés

1. feladat

Mf. 30.o/1.
Mielőtt a feladatnak hozzákezdesz olvasd el újra a történetet a tankönyvből!




2. feladat

Mf. 30.o./2
Tedd sorrendbe a megadott szavakat!



3. feladat

Mf. 31.o./4.
Figyelj a segédigékre!




4. feladat

mf. 31.o/6.




Best wishes.

                          Anikó néni

Testnevelés 2020.06.15.

Kedves gyerekek! Az utolsó tesi órára egy kis játékot hoztam nektek az egészséges életmódról. Üssétek ki azokat az ürgéket, amelyeknek a ...