2020. június 3., szerda

irodalom

Kedves Nyolcadik c!

Talán emlékeztek még az év elején a füzetünk elejére írt mottóra: csak az olvasó gyerekből válik gondolkodó felnőtt.
Kívánom Nektek, hogy gondolkodó emberré váljatok, akit nem lehet átverni, becsapni! Akinek van véleménye a világ dolgairól, és bátran ki is áll véleménye mellett. Kívánom, hogy meg tudjátok fogalmazni érzéseiteket és bele tudjátok magatokat képzelni a mások helyzetébe, érzéseibe.
 Ehhez adnak jó példát irodalmi olvasmányaink. Aki szeret olvasni, ezer ember helyzetét képes átérezni,a helyes és jó utat kiválasztani.
Ajánlom, hogy mielőtt leadjátok az irodalom könyvet, olvassatok bele, a kimaradt olvasmányokból válogassatok kedvetekre!
Az utolsó 3 órára szórakoztató irodalmat hoztam. A tk. 190. oldalán kezdődik, de a könyv végéig találhattok érdekes írásokat a krimi, a paródia, az ifjúsági sorozatok, a sci-fi... témájában.
Rátok bízom a döntést, mit olvastok el belőle.

Mindenkinek értelmes időtöltést kívánok!
Katinéni

Matematika 2020.06.03. (136.óra) - András bá

2020.06.03.                       136.óra
Egyenletek,egyenlőtlenségek grafikus megoldása
 (Tk.:182 - 185.o.)

Egyenletek, egyenlőtlenségek grafikus megoldásakor az egyenlet, egyenlőtlenség két oldalát két, képlettel megadott függvényként kezeljük. A megoldás során az alaphalmaznak azokat az elemeit keressük, amelyeket a két képletbe helyettesítve, teljesül az így kapott függvényértékekre  az egyenlőség, illetve az egyenlőtlenség.
A keresést a függvények grafikus ábrázolásával végezzük.

---------------------------------------------------------------------------------

1.) Oldjuk meg grafikusan a következő egyenletet!
        2x + 1 = 3x – 1

 Az alaphalmaznak azt az x elemét keressük, amelynek a képe mindkét függvény esetében ugyanaz a szám.
Ábrázoljuk a két függvényt közös koordináta-rendszerben!

A grafikonról leolvasható, hogy az alaphalmaz x = 2 értékéhez mindkét függvény ugyanazt a függvényértéket rendeli.                                         x = 2
 -------------------------------------------------------------------------------

 2.) Oldjuk meg grafikusan a következő egyenlőtlenséget!
      2x + 1 < 3x – 1

 Ezúttal az alaphalmaznak azokat az elemeit keressük, amelyekhez az f(x) képlettel megadott függvény kisebb függvényértékeket rendel, mint a g(x) képlettel megadott függvény.


A szaggatott vonalak segítségével észrevehető, hogy az alaphalmaz  +2-nél nagyobb elemeihez rendel az f függvény kisebb számokat a képhalmaz elemei közül, mint a g függvény.                              x > 2 

--------------------------------------------------------------------------------

3.) Oldjuk meg grafikusan a következő egyenlőtlenséget!
     -x + 3 ≥ |x – 2|

A baloldal: f(x) = -x + 3 — egy elsőfokú, lineáris függvény képlete.

A jobboldal: g(x) = |x – 2| — egy abszolút érték függvény képlete.



A grafikonokról leolvasható, hogy az f függvény az alaphalmaz -2-nél nem kisebb, de +3,3–nél nem nagyobb értékeihez rendel nagyobb, vagy ugyanakkora függvényértékeket, mint a g függvény.

                               -2 ≤ x    3,3

4.) Feladatok

 

5.) Gyakorlás

     feladat 1   feladat 2   feladat 3   feladat 4   feladat 5            
     Abszolútérték fv. transzformációi
   
     Transzformációk

     feladat 1   feladat 2   feladat 3   feladat 4

     vegyes 1   vegyes 2   vegyes 3   vegyes 4   vegyes 5 

     vegyes 6                    


Testnevelés-Atlétika súlylökés

Sziasztok!

Mai óra anyaga a súlylökés lesz.
Nézzétek meg a videót!

A videóban két technikát láthattok: becsúszásos, és forgásos technikát.

Becsúszásos technika:

  1. Felállás a golyó tartása.
  2. Indulási helyzet, becsúszás indtása.
  3. A becsúszás. becsúszás létrehozó erőközlés szakasza, levegőben repülés szakasza)
  4. A lökés előkészítése. (kétlábtámaszos fázis, karral lökés)
  5. A véghelyzet.

Forgásos technika szakaszai:

  1. Kiindulóhelyzet.
  2. Előgyorsítási, előlendületi szakasz. (kétlábas forgás, egylábas forgás, pördület a levegőben)
  3. Átmeneti szakasz (pördölet az egyik lábon)
  4. Fő gyorsítási szakasz (kétlábtámaszos helyzet, kilökés)


A lökés szakaszai:

  • Talajon támaszkodás szempontjából: kétlábtámaszos, egylábtámaszos, támasz nélküli helyzet.
  • A golyó gyorsítása szempontjából: testhez kapcsolt és karral lökés.

SÚLYLÖKÉS VIDEÓ

Próbáljátok a mozdulatokat a videóval együtt végezni!
Szilvi néni

Matematika I (Ismétlés.Szöveges feladatok megoldása)

Kedves Nyolcadikosok!

Az előző órai munkából annyi visszajelzést kérek MINDENKITŐL, hogy a 6 feladatból hányat sikerült hibátlanul megoldani? A két ellenőrizendő feladat ellenőrzését elkészítetted-e?
Pirossal felhívom a figyelmedet néhány hiba lehetőségre!


A mai órán szöveges feladatokat oldunk meg egyenlettel!

1) A videón 4 feladatot látsz! Ezeket készítsd el, lehetőleg önállóan, a videót ellenőrzésre használd!


2) Ha kíváncsi vagy, nézd meg a matematika középszintű érettségi I. részét! 30 pontot ér.
Össze tudsz szedni belőle 25 pontot?
Ha igen átdöccentél az érettségin!


Hétfőn beszélünk róla!


Angol - Dóri néni csoportja 2020. június 3.

Good morning!

Yaay, it's June! Summer is here. 😊

Elérkeztünk az utolsó előtti héthez. Most már csak ismételni fogjuk mindazt, amit ebben az évben angolból tanultunk. Let's start the lesson!

1) Past Simple

English verbs can have regular or irregular forms in Past Simple, right?
Év elején az egyszerű múlt idővel foglalkoztunk. Emlékeztek milyen alakjai vannak az angol igéknek múlt időben? Vannak szabályos és rendhagyó igék.

  • Szabályos igék: Az angol igék többsége szabályos. Ez azt jelenti, hogy a múlt idejét és a harmadik alakját -ed végződéssel képezzük (pl.: play - played, want - wanted)


  • Rendhagyó igék: Sajnos van jónéhány olyan ige is az angolban, ami nem követi ezt a szabályt. Ezeket külön meg kell tanulni! A munkafüzeted hátuljában nézd át a táblázatot, ahol a rendhagyó igék 3 alakját találod.
QUIZLETEN gyakorold a rendhagyó igéket!



2) What did they do last Summer

Test your knowledge! Do this worksheet. Complete the sentences with the past form of the verbs in brackets.
Teszteld a tudásod! Töltsd ki ezt a feladatlapot, írd be a zárójelben lévő igék múlt idejét: ITT!



3) Video

Do you know the Looney Tunes? It's a classic American animated comedy series produced by Warner Bros. Let's see an episode about summer vacation. Click on the link, watch the video and try to understand what the characters say.


Best wishes!

Nyelvtan Angi néni VI.3.

Kedves nyolcadikosok!
Akkor most próbálkozzunk újra! Irgum-burgum! Szerda óta 4 embertől kaptam vissza. Hajrá a többieknek! 
Ugye szeretnél ötöst kapni?

Csak feladatokat kell lemásolni a füzetedbe. És természetesen nem árt, ha meg is oldod őket. A hibátlan megoldást ötössel jutalmazom 😀 De csak úgy tudom kijavítani, ha elküldöd. ( ERRE a címre :vargatamasblogos@gmail.com)
A cím: Összefoglalás




Jó munkát!

                                                                             Angi néni


nyelvtan - Kata n. 06.03.

Kedveskéim,

még várom a múlt órai feladatot Atitól, Barbitól és Kovács Márktól.


Hallottál már a Mézga-családról? A jövőbeli utódjukkal valahogyan kapcsolatba kerülnek, és nagyon furcsa rövidítésekkel beszélgetnek.


Hoztam nektek néhány epizódot a Mézga-családból, kukkantsatok bele!






A történet szerint a jövőbeli ős az úgynevezett újmagyar nyelvet beszéli. Erről, ha szeretnél, IDE KATTINTVA találsz plusz információkat.

Kigyűjtöttem nektek néhány példát ebből a nyelvből:

nyolc ál negy gim köt = Nyolcvan általános és negyven gimnázium kötelező.
ak nyav! = Akarja a nyavalya!
tes, röv. = Tessék, röviden.
me ker lex = Megkeresem a lexikonban.
telev, atom fémkasz, kacs? = Televízió, atomkori fémkaszni, kapcsolási rajzod van?
átkapcs besz ford gondolv. = Átkapcsolok beszédfordításról gondolatolvasásra.
advev kikapcs, viszlát = Adóvevőt kikapcsolom, viszontlátásra.
má ker, ioszf zav! = Már kerestelek, de ionoszféra-zavarok voltak.
kapcs ford = Kapcsolok fordításra = Kapcsolj fordításra!
marha barom = Maradéktalanul hallom, barátom, rokonom.
át ér, bol va, bár ké = Átmentem az érettségin, boldog vagyok, bármit kérhetsz.

Furcsa, igaz? ☺️ Néha a felnőtteknek legalább ilyen furcsák azok a rövidítések, amiket ti használtok messengeren, vagy kommentekben.

Mai utolsó feladatod: gyakorolj egy kicsit!
1. ITT  lóverseny
2. ITT  párosító
3. ITT  csoportosítás



Angol-Anikó néni

Dear Students! 

 

A brit zászló | Magyar Oldal


Elkezdődik a visszaszámlálás, elérkeztünk az utolsó előtti héthez. Most már csak ismétlés és gyakorlás lesz.

Gyakorlás igeidők ITT  (csináld meg többször, amíg hibátlan nem lesz!)


Present Perfect and Past simple gyakorlás ITT  és   ITT

    (többször csináld meg!!!)


Present simple and present continious gyakorlás ITT és ITT

 

Best wishes.

 

                                          Anikó néni

2020. június 3. Német Enikő néni

Kedves nyolcadikos!
Ma egy újabb videós feladat következik.


A videó segítségével átismétled a hétköznapi tárgyakat egyes és többes számban, felidézzük a szakmák szókincsét is.

Pici segítség a feladatokhoz:


fent: Névelők egyes számban
lent: Névelők többes számban
14. feladat
3. videó: Was ist das?

Viel Spaß!

Kémia (53. óra Egészséges táplálkozás)

Kedves Nyolcadikosok!

Erről lépten- nyomon hallottál, láttál már sok mindent! Biológia órán, osztályfőnökin is beszéltünk már róla.

53. óra Az egészséges táplálkozás


1) Nézd meg a videókat!

Az egészséges táplálkozás alapjai–a tápanyagok ismertetése és szerepe, a táplálkozási piramis (7-8.o)


Az egészséges táplálkozás alapjai - a vitaminok és ásványi anyagok (7-8. osztályos korcsoport)

https://www.youtube.com/watch?v=1EZ0yxwwqTw

2) Olvasd el a tankönyv 101- 104. oldalán levő leckét.

Csütörtökön találkozunk!

Angol - Éva néni

Hi!

As you know, this unit is about health. This is a very important topic.
When I was in another country this was the most important thing that I could talk about my health problems. You can never know when you get sick or have an accident. Please learn the words and phrases in this unit.

So let's see a little practice.
First please do exercise 7a on p.37 in your Student's book.
Match the beginning of the sentence with the end. Also please write the Hungarian meaning. 

Now write these sentences in English:

1. Elvágtam a mutatóujjam egy késsel és most vérzik.
2. Vegye be ezeket a tablettákat háromszor egy nap.
3. Amikor eltörtem a csuklóm, gipszbe rakták, és viselnem kellett hat hétig.
4. Au, fáj a könyököm! Kellene csinálnunk egy röntgent, hogy lássuk, el van-e törve.
5. Meghúzódott a bokája röplabdán, úgyhogy nem szabad neki felkelni.
6. Gyere, kössük be a térdedet.
7. Az oltás helye egy kicsit piros lehet másnap.
8. Nem tudom miért fáj a torkom.
9. Lázam van, úgyhogy el kell mennem az orvoshoz.
10.Ezek a cseppek a szemfertőzésére vannak.

Okay, okay... I know these are hard. But just please do your best.
I repeat. It's important. This is why you learn English...This is the point of the whole thing.
BYE!

Angol - Éva néni

Hi!

As you know, this unit is about health. This is a very important topic.
When I was in another country this was the most important thing that I could talk about my health problems. You can never know when you get sick or have an accident. Please learn the words and phrases in this unit.

So let's see a little practice.
First please do exercise 7a on p.37 in your Student's book.
Match the beginning of the sentence with the end. Also please write the Hungarian meaning. 

Now write these sentences in English:

1. Elvágtam a mutatóujjam egy késsel és most vérzik.
2. Vegye be ezeket a tablettákat háromszor egy nap.
3. Amikor eltörtem a csuklóm, gipszbe rakták, és viselnem kellett hat hétig.
4. Au, fáj a könyököm! Kellene csinálnunk egy röntgent, hogy lássuk, el van-e törve.
5. Meghúzódott a bokája röplabdán, úgyhogy nem szabad neki felkelni.
6. Gyere, kössük be a térdedet.
7. Az oltás helye egy kicsit piros lehet másnap.
8. Nem tudom miért fáj a torkom.
9. Lázam van, úgyhogy el kell mennem az orvoshoz.
10.Ezek a cseppek a szemfertőzésére vannak.

Okay, okay... I know these are hard. But just please do your best.
I repeat. It's important. This is why you learn English...This is the point of the whole thing.
BYE!

2020. június 3. Német Erika nénivel

Kedves nyolcadikos!

Elindult a visszaszámlálás 🎉, nincs már sok németóránk hátra. ☹️😊
Készítsd el a munkafüzet legutolsó feladatát, amit a 70. oldalon találsz!


Múlt héten már megismerkedtél néhány találmánnyal, ebben a listában további találmányok vannak felsorolva.
Írj párbeszédet a példa alapján! 
Csak a kékkel szedett szavakat kell kicserélned a táblázatban levőkre!

Ezt is lemásolhatod:

- Wann ist eigentlich der Kugelschreiber erfunden worden?
- Er ist 1938 erfunden worden.
- Und von wem?
- Von László Bíró aus Ungarn.

Ha megírtad a párbeszédeket, búcsúzz el a munkafüzettől és a WIR tankönyvcsaládtól, töltsd ki a legalsó sort, hogy mikor készítetted el ezt az utolsó feladatot!


Erika néni

Matematika Imre bácsi


Kedves Nyolcadikosok!

A mai óra anyaga különböző síkidomok középpontos tükörképének megszerkesztése.
Segítségül először nézd meg az alábbi videót:


Gyakorlás

Rajzold le a füzetedbe a síkidomokat és szerkeszd meg a középpontos tükörképüket!




Testnevelés 2020.06.15.

Kedves gyerekek! Az utolsó tesi órára egy kis játékot hoztam nektek az egészséges életmódról. Üssétek ki azokat az ürgéket, amelyeknek a ...