2020. április 29., szerda

nyelvtan

EZTKedves csoportom!

Úgy látszik, nem vette mindenki a hétfői üzenetet. Mindenkinek ki kellene tölteni a feladatlapot!!!!
Megkaptam Laci, Levi, Máté, Ádám, Martin, O. Dorina, Döníz, Somogyi munkáját. A jegyek bekerülnek az enaplóba. Ahhoz képest, hogy szinte önállóan tanultatok, egész jó lett. Azért mégis szükség van a tanári magyarázatra, úgy látszik.
Amennyiben ma estig nem kapom meg a többiektől, osztályozom azt is.


A mai órán elkezdünk ismerkedni a mellérendelő összetett szavakkal.

1. Nézd meg EZT a videót!
2. ♡ Ötösért készíthetsz egy vázlatot belőle. (várom a képeket)
3. Oldd meg a mf. 59/1.2. feladatát!

4. Gyakorolj még egy kicsit:

 Addig gyakorolj, amíg meg nem találod az összeset!

Jó munkát! Katinéni

Matematika 2020.04.29. (118.óra) - András bá

2020.04.29.                        118.óra
Ismerkedés a gúlával
(Tk.:111 - 113.o.) 
1.) Ismétlés
     - a test felszíne: a testet határoló oldallapok területeinek 

       összege (jele: A)
     - a test térfogata: a körülhatárolt térrész nagyságát
       jellemzi (jele: V)
     - szabályos testek: olyan, sokszöglapokkal határolt 
       konvex test, amelynek élei, élszögei és lapszögei 
       egyenlők. Mindegyik szabályos testet egybevágó 
       szabályos sokszögek határolják.  
       (szabályos tetraéder, szabályos hexaéder (kocka), 
        szabályos oktaéder, szabályos dodekaéder, 
        szabályos ikozaéder)
     - A hasáb felszíne a határoló lapok területének, azaz az
       alaplapok területének (Ta) és a palást területének (Tp) 
       az összege: A = 2Ta + Tp
      - A hasáb térfogata: alaplap területe ⋅ testmagasság:
                                               V = Ta ⋅ M

                
    -------------------------------------------------------------------------
      - téglatest: Olyan egyenes hasáb, amelynek alaplapja 
                        téglalap. (Minden lapja téglalap.)
              - felszíne:  A = 2(ab + ac + bc)

              - térfogata: V = abc

                    
                   
     -------------------------------------------------------------------------
      - kocka: Olyan egyenes hasáb, amelynek minden éle
                   egyenlő és oldallapjai négyzetek.
            - felszíne: A = 6a²
            - térfogata: V = a³
                
     -------------------------------------------------------------------------
      - négyzet alapú egyenes hasáb (négyzetes oszlop):
        Olyan téglatest, amelynek alaplapja négyzet.
            - felszíne:  A = 2a²+ 4aM = 2a(a + 2M)
            - térfogata:  V = a²M
              
     -------------------------------------------------------------------------
      - henger: (idegen szóval cilinder) térbeli test. A henger
                      alapját egy görbe, a vezérgörbe adja. 
                     Többnyire olyan hengerről van szó, aminek
                     alapját ellipszis, speciális esetben kör alkotja.
                     Legtöbbször ezt nevezik hengernek.
               felszíne: A = 2r2 𝛑+ 2rM = 2r𝛑 (r+ M)
                      térfogata: V = r2 𝛑 M
                           
     --------------------------------------------------------------------------
 2.) Gúla 
 Ötszög alapú szabályos gúla
 
 

A gúlát egy sokszög, és annyi háromszög határolja, ahány oldalú a sokszög.
A sokszög a gúla alaplapja, a háromszögek a gúla oldallapjai.
Az alaplapot határoló élek az alapélek.
Az oldallapok az oldalélekben találkoznak.
Az oldalélek egy pontban, a gúla csúcspontjában futnak össze.
Az oldallapok együtt a gúla palástját alkotják.
A gúla magassága a gúla csúcsa és az alaplap síkjának a távolsága, vagyis a csúcsból az alaplap síkjára állított merőleges szakasz hossza.
Ha a gúla alaplapja szabályos sokszög, és a magasságának talppontja az alaplap középpontjában van, akkor szabályos gúlának nevezzük.
A háromoldalú gúla neve: tetraéder. A szabályos tetraéder olyan gúla, amelynek minden lapja szabályos háromszög. 
                 
A gúla felszíne az alaplap területének (Ta) és az oldallapok területének, vagyis a palást területének (Tp) az összege:

A = Ta + Tp

A gúla térfogata az alaplapjával és a testmagasságával megegyező alaplapú és magasságú hasáb térfogatának a harmada:                                                  V = T𝚊 ⋅ M : 3𛲡

                
 3.) Video  A GÚLA FOGALMA, ELEMEI ÉS FAJTÁI (1. RÉSZ)(8:40)


4.) Video   A GÚLA FOGALMA, ELEMEI ÉS FAJTÁI (2. RÉSZ)(7:51)



Testnevelés-Sportjátékok: röplabda

Kedves nyolcadikos!

Ma a nyitásokról fogtok tanulni.
Bemelegítéshez egy köredzéses videót küldök. Mindegyik feladatot egy percig hajtsátok végre!
Röplabda köredzés

Nyitás videó

Szilvi néni

Nyelvtan - Kata néni 04.29.

Kedves Nyolcadikos!

Összességében elégedett vagyok a múltkori dolgozat eredményeivel.


A jegyeket beírtam a naplóba. Következő órára hozom majd a jó megoldásokat is, hogy átnézzük (Van másik csoport, amelyik ezután írja majd meg, s addig nem szívesen tenném nyilvánossá a helyes megoldásokat.). 
Azt azért itt megjegyezném, hogy aki 6 percet szánt a kitöltésre, az nyilván ne várjon túl fényes jegyet a krétában. ☺️)

A mai órán elkezdünk ismerkedni a mellérendelő összetett szavakkal.

1. Nézd meg EZT a videót!

2. ♡ Ötösért készíthetsz egy vázlatot belőle.
3. Oldd meg a mf. 59/1.2. feladatát!

4. Gyakorolj még egy kicsit:

Addig gyakorolj, amíg meg nem találod az összeset!

Jó munkát!
Kata n.

Ui. ma nem kell elküldened semmit.

Nyelvtan Angi néni IV.29.

Kedves nyolcadikosok!
 A dolgozatokat a Redmentában jóváhagytam.
Hétfőn a javítását is megmutatom. a jegyeket a Krétában is megnézhetitek.
A mai órán megismerkedünk a mellérendelő összetett szavakkal.
Nézd meg a videót!
Ha van kedved, szorgalmi ötösért készíthetsz egy részletes vázlatot belőle. Ha nincs, akkor se búsulj, mert hétfőn leírom nektek.
-mellérendelő szavak

Gyakorolj egy kicsit, oldd meg a mf. 59/1.2. feladatát!

A Learningappsen is gyakorolj!
      ⬇
Szavak
Addig gyakorolj, amíg meg nem találod az összeset!
Jó munkát!

2020. április 29. Német Erika nénivel

Kedves nyolcadikos!

Nézzük meg, mennyire jól megy már a tanácsadás.
Két gyakorló feladatot kapsz a munkafüzetben. Használd a feladatmegoldáshoz a füzetbe írt vázlatot!

1. feladat - Mf. 49. old. 7.


Adj tanácsot az An deiner Stelle würde ich... vagy a Wenn ich du wäre,... kifejezés használatával!

Például:
1. - Soll ich Martin einladen? - Ja, wenn ich du wäre, würde ich Martin einladen.

A válaszban is a kérdés szavait használd!

2. feladat - Mf. 49. old. 8.


Tanácsot adsz a Du könntest (=Te tudnál) és a Du solltest (=Neked kellene) kifejezésekkel.

Például:
1. - Ich bin so müde. (=Olyan fáradt vagyok.) → Du solltest schlafen. (=Neked aludnod kellene.)

Ilyen egyszerű! :) 

Segítek, mit írj!
2. Neked venned kellene egy könyvet. (ein Buch kaufen)
3. Neked fel kéne hívni Evat. (Eva anrufen)
4. Neked otthon kellene maradnod. (zu Hause bleiben)
5. Te tudnál egy tortát sütni. (eine Torte backen)

Ellenőrzés

Töltsd fel a munkafüzetedről készült képet IDE!
Határidő: péntek 16 óra!

Erika néni

Walpurgisnacht

Kedves nyolcadikos!
Irgumburgum! Vasárnapig meghosszabbítom az eddigi feladatok pótlását, de aki továbbra sem küldi, annak sajnos az E-naplóban egy nem túl jó osztályzat lesz a jutalma...😞
Szabolcs, Krisztián, Balázs, Gréta!

Walpurgisnacht – Hex hex! | kindersache
Hallottál már a Walpurgis-éjről? 


Április 30-ról május elsejére virradó éjjelről van szó, a tél temetéséről és az újjáéledő tavasz megidézéséről. 

Mi is valójában a Walpurgisnacht, honnan ered ez az ősi germán ünnep? Erről részletesen magyarul itt olvashatsz!




 1. feladat: 
In der Nacht zum 1. Mai feiert man in vielen deutschen Städten Walpurgisnacht. Was in dieser Nacht passiert, erfährst du, wenn du den folgenden Text liest. 
(Május elseje éjszakáján sok német városban ünneplik a Walpurgis-éjt. Hogy mi történik ezen az éjjelen, megtudod, ha elolvasod a következő szöveget.)




Richtig (R) oder falsch (F)? Entscheidet!
(Igaz vagy hamis? Döntsd el! - Csak a mondatok számát és azt, hogy igaz (R) vagy hamis (F) küldd el nekem!)
1. Die Walpurgisnacht feiert man in der Nacht vom 30. April zum 1. Mai.
2. In dieser Nacht treffen sich die Hexen auf dem Brocken.
3. Die Hexen kommen zu Fuß.
4. Hexensalbe ist das Lieblingsgetränk von Hexen.
5. Die Zauberworte der Hexen heißen: "Ich fliege hin! Nach dem Blocksberg steht mein Sinn!"
6. Die Hexen feiern bis zum Sonnenuntergang.
7. In dieser Nacht machen die Kinder viel Quatsch.


2. feladat:
Hexen mögen Magie und Mathematik! Kannst du das Hexen-Einmaleins verstehen?
(A boszorkányok szeretik a mágiát és a matematikát. Te érted a boszorkány-egyszeregyet?)




3. feladat:
Lies das Hexen-Einmaleins und schreib die fehlenden Zahlen in das magische Quadrat.
(Olvasd el a boszorkány-egyszeregyet és írd a számokat a varázsnégyzetbe!)





+1 feladat: (Szorgalmi ötösért, ha elkészíted a gyümölcsös italt, a folyamatról küldj nekem fotót!)
Du hast eine Hexenbowle verdient. Hier findest du das Rezept dazu.



Az 1. és 3. feladatról küldj fotót!
Viel Spaß!

Matematika I (118. óra A kocka, a téglatest felszíne, térfogata)

Kedves nyolcadikosok!

1. Hf. ellenőrzése: Éberségi próba! Észrevetted-e, hogy a negyedik oszlopban számolási hiba van, az előző órán elküldöttben?
A táblázatodban a századokban lehet eltérés, attól függ, hogy hány tizedesjegy pontosságú részeredményekkel számolsz tovább.


2. Egy kis gyakorlás, amit nagyon a figyelmedbe ajánlok! 😅

Négyszögek meghatározása tulajdonságaik alapján, párkereső https://learningapps.org/1612840
Négyszögek csoportosítása  https://learningapps.org/5380403
Négyszögek csoportosítása, tulajdonságokkal is Ki mit tud? https://learningapps.org/4149733

Négyszögek területe: https://learningapps.org/1564390
Memóriajáték, sokszögek kerülete  https://learningapps.org/10388918

3. 118. óra A kocka, téglatest felszíne, térfogata
Nézd meg ismétlésképpen a videót! (Ötödik óta tanuljuk.) 😲😱

https://www.youtube.com/watch?v=cY4uNBNrWeA

4. Téglatest élei: a = 6,5 cm, b = 4 cm, c = 1.5 cm
    a) Készítsd el a hálóját a füzetedbe, ugyanezekkel a méretekkel!
    b) Mekkora a felszíne, térfogata? (Képlet, behelyettesítés, számolás)

5. Kocka éle: a = 1,5 cm
    a) Készítsd el a hálóját a füzetedbe, ugyanezzel a mérettel!
    b) Mekkora a felszíne, térfogata? (Képlet, behelyettesítés, számolás)

Ha a térfogat képletre nem emlékszel: tk. 125. oldal.

Hf. A 4. 5. feladat megoldásának lefényképezése és elküldése. (garaiedit62@gmail.com)
A hosszú hétvégére jó pihenést kívánok!😎😍


Angol-Anikó néni

Dear Students!


A mai óra élő online óra lesz a teamsban 10:45 kor  kezdődik.Várok mindenkit!!!!

Témák: should, might gyakorlása
Tk.35.o./6, 7., 8.
Mf. 26.o/3

Együtt dolgozunk.

Best,
         Anikó néni

Angol - Éva néni

Hi guys!

Here are the solutions from Monday:

- halánték:  temple
- hónalj:      armpit
- köldök:     navel
- orrlyuk:    nostril
- szemhéj:   eyelid
- állkapocs: jaw

Ha neked is ugyanilyen lett a feladatod, akkor jobb kézzel ball vállon veregetés után jár a virtuális piros pont.

Ma könyörtelenül tovább kell haladnunk a vonatkozónévmások felé.

Nyissátok ki a tankönyveteket a 33. oldalon.
Nézzétek meg a 30 feladatot a zöld keretben.

Relative pronouns = vonatkozó névmások
3a
Ezt látod az első példában:
Choose things that are good for you.  (=Válassz olyan dolgokat, AMIK jók neked.)

- A vastaggal szedett rész egy vonatkozói mellékmondat. Arra való, hogy többet tudjunk meg egy a mondat elején említett dologról.
- Az aláhúzott szó pedig a vonatkozó névmás maga személyesen.
- Ha megnézitek a magyar fordítást, akkor az "olyan" szót nekem kellett szépen önállóan beletenni a mondatba ahhoz, hogy a fordításom magyaros legyen. Az angol mondatban egyáltalán nem szerepelt ilyesmi. 

3b
Ebben a részben ki kell egészítened a mondatokat a hiányzó szavakkal a szöveg alapján.
Ez lesz a végeredmény: 

Young people who don't look after their bodies will have problems.
Young people that take exercise are fitter.
Wear shoes which fit properly.
Shoes that are too tight or too loose will damage your feet.
3c
Az eddig látottak alapján képesek lesztek ti is megalkotni a szabályt.

We use WHO or THAT with people.
We use WHICH or THAT with things.
Tehát, ha személyekről van szó, akkor WHO, THAT. = aki, akik
Tehát, ha élettelen dolgokról, tárgyakról van szó akkor WHICH, THAT = amely, amelyik, ami, amelyek

Tegyünk egy próbát.
Oldjátok meg az ez után következő 4.-es feladatot.
Mindegyikben a THAT-et kell használni.
FELTÉTLENÜL CSINÁLJÁTOK MEG!
Erről ma nem kérek fotót, de kell, hogy a következő órán a nehezítést megértsd.

Jó munkát!
BYE!






Angol - Dóri néni csoportja 2020. április 29.

Hi everyone!

Do you remember Sweet Sue's story? What were the bank robbers doing? They were asking for directions. What was Sweet Sue doing? She was giving directions.

(Emlékeztek mit csináltak a rablók a tegnapi történetben? Útmutatást kértek.
Sweet Sue pedig útmutatást adott.)

Topic: Asking for and giving directions (útmutatás kérése és adása)


1) Prepositions of place

Mivel az útmutatáshoz meg kell mondanunk helyek, épületek pontos helyét, ezért használnunk kell helyhatározó prepozíciókat (pl.: The bank is next to the police station. The post office is between the town hall and the courthouse.).
Ismételjük át a helyhatározó elöljárószavakat (prepositions of place) és jelentésüket az alábbi képpel:


Még több helyhatározó prepozíció, amikre szükségünk lehet:


2) Where is the bank? and the post office?

Coursebook page 47 exercise 2 (Tankönyv 47. oldal 2. feladat)

Follow the routes from the story and find the bank and the post office on the map.
(Kövesd a történetben leírt útvonalat és jelöld be a térképen, hol van a bank és a posta!)
  • Bank:
    Go along this street. There’s a supermarket on the right. Go past the supermarket and take the first turning on the left. There’s a bank on the right. It’s on the corner, next to the police station.

  • Post office:
    It’s on the other side of the canal. Turn right at the traffic lights. Go along that road till you come to a roundabout. Go straight on at the roundabout and over a bridge. The
    post office is on the left. It’s between the courthouse and the town hall – opposite the prison.



3) Workbook

Workbook page 36 exercise 1 (Munkafüzet 36. oldal 1. feladat)
Match the expressions to the pictures. (Párosíts a kifejezéseket a képekkel! Írd be a képek betűjelét a kifejezésekhez!)


4) Check your answers

Ellenőrizd le az előző órai munkád!

True or false?
   1. F,   2. F,   3. T,   4. T,   5. T

Vocabulary:

  • go along - megy valami mentén
  • go past - elmegy valami mellett
  • corner - sarok
  • canal - csatorna
  • traffic lights - közlekedési lámpák, jelzőlámpák
  • straight - egyenesen
  • roundabout - körforgalom
  • courthouse - bíróság
  • town hall - városháza
  • prison - börtön
  • strange - furcsa
  • direction - irány


Best wishes!

Matematika 8/4 Imre bácsi


Kedves Nyolcadikosok!

A mai órán dolgozatírás következik a kerület és területszámításból.
Oldd meg a füzetedbe a feladatokat, fotózd le, és küldd el a hajdu.imre@vargatamas.hu e-mail címre!
/kék tollal és olvashatóan dolgozz, használd az előző óra anyagát, mindegyik feladathoz készíts rajzot is, jegyet kapsz rá!/

1.Egy háromszög oldalai a=7 cm, b= 5 cm, c= 6 cm, ma= 4 cm.
              K= ?                     T= ?

2.Egy négyzet oldala 18 mm.
                            K= ?                     T= ?

3.Egy téglalap oldalai a= 3,5 cm, b= 29 mm
                     K= ?                     T= ?

4.Egy paralelogramma oldalai a= 9 cm, b= 60 mm, ma= 0,4 dm
K= ?                     T= ?


Testnevelés 2020.06.15.

Kedves gyerekek! Az utolsó tesi órára egy kis játékot hoztam nektek az egészséges életmódról. Üssétek ki azokat az ürgéket, amelyeknek a ...