2020. május 15., péntek

irodalom

Kedves Nyolcadik c!

Hárman vannak nyelvtan órán, négyen küldik a Radnóti életrajzot...
Mit tegyek, hogy még NE HAGYJÁTOK ABBA az iskolai munkát???
Az irodalom számomra nem elsajátítandó ismeretekből áll. Nekem érzések, hangulatok gyönyörű megfogalmazását jelenti, olyan gondolatok szavakba foglalását, amiket magamtól nem tudnék kimondani, amitől megborzongok, ami....
Remélem, van hasonló élményetek valamelyik művel kapcsolatban, vagy ha eddig nem volt, egyszer majd lesz!

A mai témánk Radnóti verse, a Nem tudhatom...
Olvassátok el a tk. 80-81. oldalán a verset legalább kétszer, hallgasd is meg ITT.  Olvasd el a tk. verselemzését, igyekezz válaszolni a tk. kérdéseire! Másold le a vázlatot! 81/2.

A füzetedbe dolgozz, és válaszolj a következő kérdésekre is:
1. Kiknek a nézőpontjából látjuk az országot a 2. részben?
2. Sorolj fel legalább 5-5 dolgot, mit lát az egyik, mit lát a másik!
3. Miért fohászkodik a költő a mű végén?

A műben szereplő költői eszközök felismerésében segít a KÖVETKEZŐ feladat.

Várom a megoldásokat. Jegyet kapsz rá.

Katinéni

Matematika 2020.05.15. (126.óra) - András bá

2020.05.15.                       126.óra
Relációk,függvények,sorozatok
(Tk.:161 - 186.)

1.) Reláció  
 Video  Hozzárendelések értelmezési tartomány értékkészlet (10:23)

  Adott A és B nem üres halmazok elemeiből alkossunk rendezett párokat, az összes lehetséges módon úgy, hogy a pár első eleme mindig az A, a második eleme mindig a B halmazból kerüljön ki! Az így kapott, párokból álló halmaz bármely nem üres részhalmazát az A és B halmaz elemei közötti kapcsolatnak, hozzárendelésnek, relációnak nevezzük.
Az a halmaz, ahonnan a rendezett párok első elemei kerülnek ki az alaphalmaz. A második elemeket tartalmazó halmaz a képhalmaz. A két halmaz elemei között lehetnek azonosak is, sőt az alaphalmaz és a képhalmaz meg is egyezhet.
A reláció értelmezési tartománya: az alaphalmaznak azok az elemei alkotják, amelyekhez az adott kapcsolatban tartozik képhalmazbeli elem. (Amelyekből nyíl indul ki.)
A reláció értékkészlete: a képhalmaznak azok az elemei alkotják, amelyekhez az adott kapcsolatban tartozik alaphalmazbeli elem. (Amelyekhez nyíl mutat.)
 
Függvény: egyértelmű hozzárendelés.
Szám-szám függvény: olyan függvény, ahol az alaphalmaz és a képhalmaz is számhalmaz.

Függvény vagy nem függvény?



2.) Koordináta - rendszer
A derékszögű koordináta-rendszert két egymásra merőleges számegyenes alkotja. Az egyeneseket koordinátatengelyeknek, metszéspontjukat kezdőpontnak, origónak nevezzük. Az origóhoz mindkét számegyenesen a 0-t rendeljük hozzá. A „vízszintes” tengely az x (abszcissza) tengely, a „függőleges” az y (ordináta) tengely. 
Az x tengelyen a számok jobbra, az y tengelyen felfelé növekednek.
 A koordináta-rendszer segítségével a sík bármely P pontjának a helyzete két jelzőszám (koordináta) segítségével egyértelműen meghatározható. A pont helyzetét a két tengelytől mért előjeles távolságával határozzuk meg. A pontnak a tengelyektől mért előjeles távolságai a pont koordinátái (jelzőszámai). Az előjelek a számegyenesek segítségével adhatók meg. A jelzőszámokat, a pont neve után zárójelben adjuk meg: 
P( x ; y ) 

                            első jelzőszám          második jelzőszám

A koordináta-rendszer a síkot négy síknegyedre osztja. A negyedeket római számmal jelöljük.
 

Amíg ismerkedsz a koordináta-rendszerrel, a pontok jelzőszámainak meghatározásánál érdemes a következőképpen eljárnod: Az origóból indulva, el kell jutnunk a kiválasztott pontba úgy, hogy csak a tengelyekkel párhuzamosan haladhatunk, és az indulás után csak egyszer válthatunk irányt. Az x tengelyen megtett lépések száma és iránya lesz a pont első koordinátája. Az y tengellyel párhuzamosan megtett lépések száma és iránya adja a pont második koordinátáját.
Van még egy nagyon fontos szabály: először mindig az x tengelyen kell elindulni.

PÉLDA 

Határozzuk meg az A pont koordinátáit!
 Indulás az origóból!!
1. lépés  x-tengelyen: negatív irányba (balra) 4 lépés 
Ezért az első jelzőszám: x = - 4
2. lépés  y-tengellyel párhuzamosan: pozitív irányba (fel) 
               2 lépés 
Ezért a második jelzőszám: y = + 2
A keresett koordináták: A( - 4 ; +2 )

  

Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 15.

Dear students,

The wordtest was easy peasy lemon squeezy, right? Good job everyone!

Online lesson at 10 o’clock!

Ma szakadjunk el kicsit a tankönyvtől, munkafüzettől és csináljunk valami olyat, amit szerintem mindenki szeret csinálni… hallgassunk zenét!

Az online órán bemutatok nektek egy olyan oldalt, amelyen nem csak meghallgathatod a kedvenc angol dalaid, de ezáltal még a hallott szövegértésed is fejlesztheted és tanulhatsz is. 



Csatlakozz 10-kor az online órához és megmutatom ezt a honlapot, és hogy hogyan használd!
Óra után felrakom ide az oldal linkjét és a mai feladatod!

Tehát az oldal, ahol zenehallgatással játszva tudsz tanulni a LyricsTraining
What does a lyrics mean? Lyrics are the words of a song (=dalszöveg). 


Feladat: Keress a LyricsTraining oldalon egy olyan angol nyelvű dalt, amit szeretsz, játszd végig, egészítsd ki a dalszöveget úgy, ahogy mutattam és ha kész vagy küldj egy képernyőképet róla!

Válaszd a Beginner szintet és a Choice Mode-ot. Nem kell regisztrálnod az oldalon, ha megkérdezi, hogy szeretnél-e fiókot (account) csinálni, akkor válaszd a ’Maybe later’ opciót és már kezdheted is a feladatot.

Amikor elindítod a dalt, a dalszöveg a videó alatt fog megjelenni. A szövegből hiányoznak bizonyos szavak. Jobb oldalt lesznek a szavak, amikből választani lehet.
Ha jól választottál, akkor megjelenik a szó a szövegben és egy zöld pötty lesz alatta.
Addig nem megy tovább a dal, amíg nem sikerül eltalálni a jó megoldást (ha újra szeretnéd hallgatni azt a részt, amiben a hiányzó szó van, akkor nyomd meg a videó alatt a bal oldali gombot). 

…és akik inkább olvasni szeretnek? Nekik is van egy jó hírem! Az Oxford Learner’s Bookshelf oldalon 2020. június 30-ig ingyen elérhető 149 angol könyv, amiket direkt nyelvtanulóknak szántak. Csak regisztrálnod kell, és már kérheted is az ingyen olvasnivalót. Óra végén ezt is megmutatom. 

Have fun!

Matematika (126. óra Ismerkedés a gúlákkal)

Kedves, okos(?) Matekosok!

A dolgozatot hétfőn megbeszéljük.
Mivel az elmúlt hetekben sokat dolgoztunk (már aki lelkiismeretes), ma egy kis "pihenés".
Nézd meg a gúlákkal kapcsolatos videókat és egy feladatot kell csak megoldanod.


Gúla fogalma, elemei, fajtái 1: https://www.youtube.com/watch?v=Fb-qZwMNCnc 
             
                

A látottak összefoglalását a tankönyv 132-133. oldalán találod. Olvasd át ezt is!

Feladat:131. oldal 86. feladat

Jó pihenést a hétvégére!


2020.05.15. Német Enikő nénivel

Kedves nyolcadikos!
Nézzük, mi lesz Nico további sorsa Németországban! :)



Egy kis segítség:

- 4. feladatban csak ki kell mondanod a mondatot neked is, és bejelölni, hogy jól ment!
- 5. feladatban hallgasd meg a választ, jelöld a hozzá tartozó kérdést!
- 6. feladatban magázva kell feltenni a kérdést, például:


- 8-9. feladatban a tegezést tanítja meg: Wollen wir uns nicht duzen? = Nem akarunk tegeződni?

Jöhet az eredményed megint Messengeren! 

Viel Spaß!

Angol-Anikó néni

Dear Students!


Today is Friday. I'm happy!!!!!!!!!!!

A mai napra a feladatotok:

1. feladat

Nézd meg az Extra English 6.  filmet ITT


3. feladat


Írj ki 10 angol mondatot és írd is mellé a magyar jelentését!

Töltsd fel IDE!!!!!!!!!!!!!!!!


Good bye.


                     Anikó néni

Informatika - 2020.05.15.

Kedves Diákom!

Az elmúlt hetekben sokat foglalkoztunk táblázatkezeléssel, az Excel programmal. Örültem, hogy többen töltöttetek is fel kész munkákat, diagramokat. Sajnos erre nem mindenkinek van lehetősége, ezért a számonkéréshez egy tesztet kell kitöltened.


De van jó hírem is, a teszt elkészült, így ki is töltheted!



Ehhez érdemes átnézned a füzetedet, illetve ha elakadsz, akár az internetet is segítségül hívhatod!


Jó munkát kívánok!

Biológia 05.15.

Kedves Nyolcadikos!

Cím a füzetbe:            Hallásunk, egyensúlyozásunk, ízlelésünk és szaglásunk


HALLÁS     tk. 117.o.

Nézd meg ezt a videót: FÜL, A HALLÁS FOLYAMATA

Vázlat a füzetbe:

- a hallás érzékszerve a fül             Tanulmányozd a fül felépítését bemutató 1. ábrát
- inger: a hang rezgése
- 3 fő része:
I. külső fül - fülkagyló, hallójárat
II. középfül - dobhártya, hallócsontocskák
III. belső fül - csiga: itt vannak a receptorok
Írd a részekhez, hogy mi a feladatuk!
A hallás folyamata:
A HALLÁSSÉRÜLTEK KOMMUNIKÁCIÓS GÁTJAI ÉS A TÁRSADALOMBA VALÓ ...
- baktérium okozta fülbetegség a középfülgyulladás

Nézd meg ezt is: VIGYÁZZ A FÜLEDRE!

EGYENSÚLY-ÉRZÉKELÉS     tk. 118.o.

- szerve a belső fülben található három félkörös ívjárat + tömlőcske és zsákocska
- a receptorok a az egymásra merőlegesen lévő, folyadékkal telt ívjáratok találkozásaiban vannak
- inger: a fej mozgásállapotának változása
Olvasd el a működését!

ÍZÉRZÉKELÉS     tk. 119.o.

- szerve a nyelv   8.ábra! Rajzold le a füzetbe!
- inger: íz

SZAGLÁS     tk. 119.o.
- érzékszerve az orr
- inger: szag
- a receptorok a szaglóhámban vannak
A szaglás folyamata:
Orrunknál fogva - Hegyi Sára (aromaterapeuta) - Myropolium

BŐRÉRZÉKELÉS     tk. 119.o.

- a legnagyobb felületű érzékszerv
- az irhában vannak a nyomás-, hő- és fájdalomérzékelés receptorai   9.ábra!

Mf.: 76.o.5.f. Nagyon jó kis összefoglaló táblázat!!

Ide várom a fotókat: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni

Angol - Éva néni

Hi guys!

You have 3+1 things to do today.

I'm sure you have read Unit 3B The new story of Sweet Sue and Smart Alec last time!
What is the difference between shouldn't and mustn't?
Today you are the teacher.
1. Please explain to me the difference between these two words.

2. Now please answer these questions.
-> How can you avoid your things getting stolen at school? Give examples!
->When was the last time you have tripped over something? Or just tell me about any time this happen to you!
-> Why is it bad for your back if you lift heavy things bending over?

3. Now please do exercise 1 on page 26 in your workbook.

+1 
I will ask you the aswers to these questions on our online English lesson today at 12 o'clock.

See you there!
BYE!

Matematika Imre bácsi


Kedves Nyolcadikosok!

A mai órán dolgozatírás következik, oldd meg a következő három feladatot és a megoldásaidat küldd el a hajdu.imre@vargatamas.hu e-mail címre!

Számológépet és füzetet használhatsz!
Mindenkinek KÖTELEZŐ!

1..  Egy kocka éle 3 cm, rajzold le a hálóját és számítsd ki a felszínét és a térfogatát!

2. Egy téglatest élei a= 5 cm, b= 4 cm és c= 3 cm.
Rajzold le a hálóját és számítsd ki téglatest a felszínét és a térfogatát!

3. Egy henger sugara 20 cm, a magassága 30 cm.
Számítsd ki a henger felszínét és a térfogatát!


Testnevelés 2020.06.15.

Kedves gyerekek! Az utolsó tesi órára egy kis játékot hoztam nektek az egészséges életmódról. Üssétek ki azokat az ürgéket, amelyeknek a ...