2020. április 22., szerda

irodalom

Kedveseim!
Vártam a megjegyzéseket (a blog alján új megjegyzés írása...), de nem sikerült megtalálni a helyet. Próbálkozzatok!

Ez a 3. óra Móricz regényéről.
Megismertük az előzményeket: Misi származását, gondolkodását, vágyait, milyen áhitattal, tisztelettel járt iskolába. Láttuk őt a kollégiumi szoba sarkában vagy a debreceni kollégium kertjében, ahol latint tanult. Iszonyú jelenet szerintem, amikor Böszörményi elveszi a festékjét!!Ugye? Böszörményi meglakol, amikor felfalja Misi csomagjából a cipőkenőcsöt. Ez meg vicces, ugye?
A múlt órán Misi munkáiról és barátairól tudhattunk meg sokat. A bonyodalom az, hogy Misi megteszi a lutrin( a századeleji lottó) Pósalaky úr számait, de a lottószelvény elveszik.
Hol lehet? Még sok szereplőt megismertünk: a Doroghy családot, a Török családot, a tanárok közül néhányat. Mi történhetett? Gyanús valaki?

3. óra (a vastag betűset írd a füzetbe!)    A cselekmény kibontakozása
Misi belebetegszik a lottószelvény elvesztésébe, a barátai összefognak, hogy kiderítsék az igazságot. Orczy apukája kinyomozza, hogy a nyereményt már felvették. De ki?
Misi többször is az igazgató elé kerül egy nap (ami akkoriban szörnyű nagy szégyen). Az igazgató példás, jó gyereknek tartja Misit, nem engedi bántani sem a rendőröknek, sem Violának.
Harmadjára is hívatják, de ez már fegyelmi tárgyalás. Ez a mű tetőpontja!
Misi szinte megnémul a rázúduló vádaktól, a rosszindulatú tanárok gúnyos szavaitól. 
Végül kitör belőle a kiáltás: Nem akarok debreceni diák lenni.

Hf. tk. 117-119. oldal olvasni
Mf.  87/1., 2.   88/3.,4.

Pénteken eljutunk a megoldásig, befejezzük a regényről tanultakat.
Rengeteg összefoglalást, olvasónaplót találsz a googleban, keress meg néhányat!
Addig csináld meg a mf. feladatait, gondolkozz!
Jó munkát!
Katinéni

Matematika 2020.04.22. (114.óra) - András bá

2020.04.22.                        114.óra
Testek - sokszöglapokkal határolt
(Tk.: 105 - 108.o.)
 
1.)Ha testről beszélünk, akkor a térnek felületekkel körülhatárolt részére gondolunk. Matematikában úgy képzeljük el, hogy ezeknek a határoló felületeknek nincs vastagságuk.
Vannak testek, amelyeket
— csak síkfelületek (lapok) határolnak.
— síklapok és görbe felületek határolnak.
— csak görbe felületek határolnak.
  


Csak síkfelületek által határolt test
Sík- és görbefelületek által határolt test
Csak görbefelületek által határolt test



A testet határoló síklapok a test lapjai. A síklapok találkozását élnek, az élek találkozását csúcsnak nevezzük.

   A geometriában a testeknek csak a méretüket és az alakjukat vizsgáljuk.
A test felszíne: a test határoló felületének a területe.
A felszín jele a képletekben: A.  A felszín mérésekor területet (a határoló felület nagyságát) mérünk.
A test térfogata: a körülhatárolt térrész nagyságát jellemzi..
A térfogat jele a képletekben: V






Szabályos test: olyan, sokszöglapokkal határolt konvex test, amelynek élei, élszögei és lapszögei egyenlők. Mindegyik szabályos testet egybevágó szabályos sokszögek határolják. (Ötféle szabályos test létezik. Szabályos tetraéder, szabályos hexaéder (kocka), szabályos oktaéder, szabályos dodekaéder, szabályos ikozaéder)




Szabályos tetraéder



Kocka



Szabályos oktaéder



Szabályos dodekaéder



Szabályos ikozaéder



HASÁB


Ötszög alapú egyenes hasáb


Az egyenes hasáb: olyan test, amelyet két párhuzamos, egybevágó sokszöglap és annyi téglalap határol, ahány oldala van a sokszögnek. A két párhuzamos, egybevágó sokszög a hasáb alaplapja. A többi lap a hasáb oldallapja.  Az oldallapok együtt a hasáb palástját alkotják. Az egyenes hasáb oldalélei merőlegesek az alapra.
Lapátló: két, egy lapon lévő, nem szomszédos csúcsot összekötő egyenes szakasz.
Testátló: két, nem egy lapon lévő csúcsot összekötő egyenes szakasz.
Magasság: A két alaplap síkjának távolsága az egyenes hasáb magassága. A magasság megegyezik az oldalél hosszával.
A hasáb felszíne a határoló lapok területének, azaz az alaplapok területének (Ta) és a palást területének (Tp)  az összege: A = 2Ta + Tp
A hasáb hálóját kapjuk, ha a hasábot határoló felületet a síkban kiterítjük. Ennek területe egyenlő a hasáb felszínével.
A hasáb térfogata: alaplap területe * testmagasság: V = Ta * m


TÉGLATEST

  Olyan egyenes hasáb, amelynek alaplapja téglalap. (Minden lapja téglalap.)














A téglatest egy lehetséges hálója.

A téglatest felszíne:

A = 2(ab + ac + bc)


A téglatest térfogata:

V = abc




KOCKA

Olyan téglatest, amelynek minden éle egyenlő.









A kocka egy lehetséges hálója.




A kocka felszíne:

A = 6 a2

A kocka térfogata:

V = a3




NÉGYZET ALAPÚ EGYENES HASÁB
(NÉGYZETES OSZLOP)

   Olyan téglatest, amelynek az alaplapja négyzet.









A négyzet alapú egyenes hasáb (négyzetes oszlop) egy lehetséges hálója.



A négyzetes oszlop felszíne:

A = 2a2 + 4am
Szövegdoboz: aA = 2a (a + 2m)

A négyzetes oszlop térfogata:

V = a2  m



 

2.) Gyakorlás - feladatok
     Játék
    

Hf.: Tk.:108.o.77.f.
Ide töltsd fel!

Testnevelés-Sportjátékok:kosárlabda 2020. 04. 22.

Sziasztok!

Folytatjuk a kosárlabdás részt. Az óra menete szintén hasonló lesz, mint a tegnapi.
Mielőtt nekilátnál a feladatoknak, melegíts be! Szükséged lesz egy labdára vagy vizes palackra.
bemelegítés videó


Az óra fő részéhez szintén három videót küldök.
Amire szükséged lesz ma is, az valamilyen labda, de ha van kosárlabdád otthon, az még jobb.
Labdakezelés videó 2
Labdavezetés videó 2
Dobás palánk nélkül videó 2

A feladatok után végezz nyújtás vagy egyénileg, vagy a  VIDEÓ alapján.

Jó mozgást!
Szilvi néni

Próbateszt SzÉva nénivel

Hahó Gyerökök!

Legyetek szívesek tesztelni EZT !

Köszönöm! 😘

Éva néni 

Nyelvtan - Kata néni (04.22.)

Kedves nyolcadikosom!

1. Ellenőrizd a múlt órai munkafüzeti feladatokat!

mf. 54/1. Madárlátta-mi látta?----A
         Nagyothalló-mit halló?---T
         Ágrólszakadt-honnan/miről szakadt?------Hh
         Ezermester-mennyi mester?-----Jme
         Vizespohár-milyen pohár?----Jmi
         Tagbaszakadt-mibe szakadt?----Hh
         Vásárfia-minek a fia?----Jb
         Nyakatekert-mi tekert?----A

mf. 55/3. - kukoricakenyér, villanyvilágítás, emlékkönyv, csigalépcső

55/5.  -rendőr, kisasszony, jótáll, barátfüle, Magyarország, ágrólszakadt, világossárga, mégis, kéztörlés, pénzérme, táncrend, orrfacsaró 

56/8. - drága/kő/só,  nyak/lánc/híd,  élet/tan/könyv,  hegy/gerinc/velő, pihenő/nap/fény, napra/kész/étel,  csiga/lépcső/ház, költő/pénz/jutalom,  homok/óra/rend

58/12. - oroszkrém, franciakrémes, görögdinnye, perzsaszőnyeg, svédcsavar, rácponty, franciasaláta, spanyolfal, törökülés, franciakulcs, perzsabunda, angolszalonna, spanyolnátha, görögtűz.

2. Észrevehetted, hogy a szavakat különböző színekkel jelöltem: ezekkel a kiemelt szavakkal dolgozunk tovább, ezekkel gyakorolunk egy kicsit.

A füzetedbe dolgozz! Írd fel címként: Gyakorlás


3.A kékkel kiemelt szavakat magyarázd meg röviden!


4. A sárga szavakról állapítsd meg, hogy milyen alárendelés! Úgy, ahogyan az 54/1. feladatnál.


5. A zöld szavakat foglald mondatba külön-külön!


Jövő hétfőig várom vissza a megoldásokat a digitaliskata@gmail.com e-mail címre.

Hétfőn írunk egy röpdolgozatot ilyen feladatokkal.


nyelvtan Angi néni IV. 22.

Kedves nyolcadikosok!
Ellenőrizd a múlt órai munkafüzeti feladataidat !

54/1. Madárlátta-mi látta?----A
         Nagyothalló-mit halló?---T
         Ágrólszakadt-honnan/miről szakadt?------Hh
         Ezermester-mennyi mester?-----Jme
         Vizespohár-milyen pohár?----Jmi
         Tagbaszakadt-mibe szakadt?----Hh
         Vásárfia-minek a fia?----Jb
         Nyakatekert-mi tekert?----A

55/3. - kukoricakenyér, villanyvilágítás, emlékkönyv, csigalépcső

55/5.  -rendőr, kisasszony, jótáll, barátfüle, Magyarország, ágrólszakadt, világossárga, mégis, kéztörlés, pénzérme, táncrend, orrfacsaró 

56/8. -drága/kő/só,  nyak/lánc/híd,  élet/tan/könyv,  hegy/gerinc/velő,  pihenő/nap/fény,  napra/kész/étel,  csiga/lépcső/ház,  költő/pénz/jutalom,  homok/óra/rend

58/12. -oroszkrém, franciakrémes, görögdinnye, perzsaszőnyeg, svédcsavar, rácponty, franciasaláta, spanyolfal, törökülés, franciakulcs, perzsabunda, angolszalonna, spanyolnátha, görögtűz.

A mai órán ezekkel a szavakkal gyakorolj egy kicsit!
A füzetetbe dolgozz! Cím: Gyakorlás
1.A kék szavakat magyarázd meg!

2. A sárga szavakról állapítsd meg, hogy milyen alárendelés! Úgy, ahogyan az 54/1. feladatnál.

3. A zöld szavakat foglald mondatba külön-külön! ( drágakő, kősó, élettan, tankönyv stb.) A szavakat ragozhatod.

Jövő hétfőig várom vissza a megoldásokat, utána egy kis röpit írunk ilyen feladatokból.


Matematika I ( Dolgozat Pitagorasz-tételből)


Kedves Matekosok!

Ha becsülettel dolgoztál, rengeteget gyakoroltunk Pitagorasz-tételből.

Mindenki számára kötelező a dolgozat, amelyre külön jegyet kapsz.
Beküldési határidő: szerda 16 óra.

A dolgozatot új oldalon kezd! Írd fel a nevedet! Vonalzót, színes tollat használj!
Áttekinthető, rendezett munkát végezz, kiolvasható legyen minden sor!
JÓ TANÁCSOK!
Minden feladathoz készíts ábrát!
Színessel húzd ki a befogókat! Az átfogó a derékszöggel szemközt van.
Betűjelekkel is írd fel Pitagorasz-tételét!
Az eredményeidet vonalzóval húzd alá!



A fényképeid álló képek legyenek és jól láthatóak legyenek!
A feladatok megoldását hétfőn teszem fel.
Hétfőn 9-kor a Teams-ban megbeszéljük a dolgozat feladatainak megoldását.
Jó munkát!

2020. április 22. Német Erika nénivel

Liebe Schülerin! Lieber Schüler!

Heute lernen wir immer noch über das Verhältnis mit den Eltern.
Nina, Julia, Martin und Tobias sagen, dass sie sich nicht gut mit ihren Eltern verstehen.
🤷‍♀️ 🤷‍♂️

1. feladat

Öffne das Buch auf Seite 65. Übung 7. Streit mit den Eltern
Lies die Texte.
Ha ismeretlen szavakat találsz, keresd ki hátul a szószedet részben a jelentésüket!
Ha ott nem találod, használj online szótárt, például ezt.


2. feladat

Auf Seite 66 hast du die Aufgabe. Wer sagt was?
Írd a mondatok mögé a neveket, hogy szerinted melyik fiatal beszélt a témáról?


Ellenőrzés

Küldd el nekem a listádat Messengeren, tehát hat nevet sorszámmal! (pl. 1. Nina, 2. Tobias, és így tovább) :)
Határidő: péntek 16 óra!
Mindenkitől várom!

Erika néni

Kémia (Műanyagok)

Kedves nyolcadikosok!

Remélem kipihentétek magatokat, sok hasznos és szórakoztató dolgot csináltatok a szünetben. Ja! ÉS persze mozogtatok is....😉, nemcsak a számítógépen tornáztatok.

10 órakor találkozunk a Teams-ban'

Még egy hosszú leckének elkészítettem a részletes vázlatát.
Feladatod elolvasni a leckét tk. 75-77 -ig. Egyeztesd az olvasottakat a vázlattal!

Beküldendő írásbeli feladatod a vázlat további rövidítése.

Vázlatpontok: 1. Mik a műanyagok? Csak röviden.
                        2. A műanyagok tulajdonságai.
                        3. Műanyagok csoportosítása ( A vastag betűkkel kiemelt elnevezéseket, példákat
                           tedd bele egy táblázat szerűségbe. Legyenek benne oszlopok, nyilak, színest is
                           használhatsz, ahogyan órán szoktuk.)

Íme az igen hosszú vázlatom:


Műanyagok

Definíció 1: A műanyagok mesterségesen előállított, jól megmunkálható szénvegyületekből álló anyagok.
Definíció 2: A műanyagok olyan nagy (óriás) molekulájú anyagok, amelyeket vagy a természetben megtalálható nagy molekulájú anyagok átalakításával, vagy kismolekulák összekapcsolásával mesterségesen állítanak elő. A műanyagok mindig szénvegyületek.

A műanyagok jellemzése, tulajdonságaik.
1.A műanyagok kis sűrűségű anyagok (Ჹ = 0,9 - 1,5 g/ cm3)
           - a kis tömegű műanyagborítású járművek (hajók, repülők, versenyautók) nagy sebességet  
              képesek elérni
            -műanyag kupolákat, fólia sátrakat építenek
2. Jó hő- és elektromos szigetelők: az elektromos vezetékek műanyag borításúak, a falak hő-és hangszigetelése műanyagból készül, de a főző edények fogói is, a hűtőszekrények is műanyag borításúak.
3. Előnyük, hogy nem korhadnak, rozsdásodnak. Hátrányuk, hogy hosszú a lebomlási idejük.

Természetes eredetű műanyagok

1.Cellulóz alapanyagú műanyagok – celluloid – pl. a pingpong labda, a zongora fehér billentyűje
                                                             - celofán, régi mozifilm szalagok anyaga
                                                             -a viszkózt – műselyem, műszivacs gyártásra használják
2. A kaucsuk- a kaucsukfa nedvét gumigyártásra használják, a kaucsukot vulkanizálják: a kaucsuk óriásmolekuláit több helyen kénhidakkal kapcsolják össze, így a gumi rugalmassá, nagyobb teherbírásúvá válik.

Mesterséges eredetű műanyagok

Kis molekulák összekapcsolódásával keletkeznek az óriásmolekulák. Földgázból, kőolajból állítják elő őket.

A) Hőre lágyuló műanyagok:
1. Polietilén: lágy, zsíros tapintású, vízhatlan anyagok Pl. fóliák, zacskók, színes dobozok, játékok
2. PVC = polivinil-klorid: Pl. vízhatlan ponyvák, vízvezeték csövek, nyílászárók, sporteszközök alapanyaga
3. nejlon, műszálas textíliák –rendkívül rugalmasak

B) Hőre keményedő műanyagok
1. Bakelit: Pl.villamos szerelvények anyaga (kapcsoló, konektor..)
2. Aminoplaszt: Pl. bútorgyártás

És még sok millióféle műanyag……

Beküldendő (kötelező) a vázlat, határidő április 22 szerda 18 óra. (garaiedit62@gmail.com)

Szorgalmi! Nézd meg a filmet a műanyag szennyezésről.

1,5 tonna szemét és néhány önkéntes bravúrja a Tiszán!


Jó munkát!


Der Tag der Erde

Kedves nyolcadikos!

A múlt heti és a szünet előtti feladataidhoz itt találod a javítókulcsot! Szomorú vagyok, hogy a Húsvéti tojáskeresésben nem vettetek részt! 😞😭 Szabi és Krisztián! Nem tudok rólatok SEMMIT! Balázs?! Gréta? Laci?





Der Tag der Erde findet alljährlich am 22. April weltweit in über 190 Ländern der Erde statt. 
A Föld napját ünnepeljük április 22-én, világszerte 190 országban. 

Eine PPT zur Projektarbeit für den Tag der Erde. Dazu gehört auch ein Arbeitsblatt.
Itt egy PPT a Föld napjához. Van hozzá feladatlap is. 

A rajzot és a feladatlapot (elég, ha Word-ben kitöltöd) küldd el nekem e-mailben!


Viel Spaß!

Angol-Anikó néni

Dear Students!



A mai óra élő online óra lesz. 10:45 kor várlak benneteket a teams csoportban.

Téma:


-Relative pronouns gyakorlása

-a múlt órai anyag ellenőrzése

-feladatok: Mf 25.o 3, 4., Tk.33.o./4.a


Good Bye!

Angol - Éva néni

HAPPY EARTH DAY!

A nemzetközi Föld Napja alkalmából itt egy jó kis listening nektek!

Mielőtt nagyon felhúznátok magatokat rajta, tapasztaljátok ki, hogy hogy működik a feladat.
Nem kell bejelentkezni és account-ot nyitni, mindig azt válaszd, hogy továbblépsz.

Hallani fogsz egy szöveget és látni fogsz közben egy animációt is.
A kép alatt látni fogod majd a szöveget is, amiből hiányoznak szavak. Jobb oldalt lesznek a szavak, amikből majd választani lehet. Ha jól választottál, akkor megjelenik a szó és zöld pötty jelenik meg a helyén. Addig nem mondja tovább a szöveget, amíg nem sikerül eltalálni a jó megoldást. A lejátszás tetején egy csíkban láthatod az eredményeid.

Hajrá!😊

Angol - Dóri néni csoportja 2020. április 22.


Hello everyone!

Do you know what day it is today?
It’s Earth Day!

In this lesson, you are going to read about this event.

1)      Reading

Read this text about Earth Day and the things YOU can do so save our planet ! J

2)      Quiz

Let’s see how green you are! Do this quiz to find out if you do enough to save the earth.


Here you can check your result: RESULTS

Hope you are all very green! Share your result in a comment if you want! ... and don't forget:


Best wishes
Dóri néni

Matematika 8/4 Imre bácsi

Kedves Nyolcadikosok!


A mai órán új anyagot veszünk, először a négyszögekkel kapcsolatos tudnivalókat ismételjük át.

Figyelmesen nézd át a téglalapról, a négyzetről, a paralelogrammáról és a rombuszról tanultakat, gyakorlásként mindegyiket rajzold is le a füzetedbe. /természetesen vonalzóval!/








Testnevelés 2020.06.15.

Kedves gyerekek! Az utolsó tesi órára egy kis játékot hoztam nektek az egészséges életmódról. Üssétek ki azokat az ürgéket, amelyeknek a ...